Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

ΕΞΕΛIΞΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

Ιδιαίτερα ικανοποιητικούς ρυθμούς παρουσίασε  η τουριστική κίνηση στην περιοχή της Βόρειας Χαλκιδικής  κατά την περίοδο του Πάσχα, σε σύγκρηση με τις εκτιμήσεις για τα δύο τελευταία χρόνια.
Παρουσίαση θέματος:
Όλγα Βουτσικάκη
Από τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις των εκπροσώπων της περιοχής, τα πρώτα ανεπίσημα στοιχεία δείχνουν ότι η κάλυψη των τουριστικών καταλυμάτων έφτασε σε ποσοστό 84% και προοιωνίζει θετικές εξελίξεις στην φετινή τουριστική βιομηχανία!

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει ο HATTA(Hellenic Association of Travel & Tourist Agencies) στον ετήσιο απολογισμό του για το 2010, με τίτλο «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ»:

«Ο ελληνικός τουρισμός τα τελευταία δύο χρόνια έχει πληγεί σημαντικά.
Η διεθνής οικονομική κρίση του 2008, σε συνδυασμό με την ελληνική οικονομική κρίση του 2009 και 2010 καθώς και με όλα τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις που αυτή προκάλεσε, έχουν πλήξει σημαντικά τον τουρισμό της πατρίδας μας
.
Παρ’ όλα αυτά ο ελληνικός τουρισμός αποτελεί την μεγάλη ελπίδα όλων για την ανάκαμψη της χώρας μας…

Τα τελευταία τρία χρόνια οι τουριστικές αφίξεις στην Ελλάδα μειώνονται κάθε έτος. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με επεξεργασμένα στοιχεία από τα αεροδρόμια της Ελλάδας, το 2008 μειώθηκαν 1,4%, το 2009, 6,43% και το 2010 (βάσει προσωρινών στοιχείων) 0,51%.
Δυστυχώς οι τουριστικές εισπράξεις παρουσιάζουν μεγαλύτερη μείωση, δεδομένου ότι οι διανυκτερεύσεις είναι λιγότερες ανά τουρίστα, αλλά βεβαίως και η μέση κατανάλωση είναι μικρότερη λόγω τις οικονομικής κρίσης. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με επεξεργασμένα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος και την Ελληνική Στατιστική Αρχή, προκύπτουν τα εξής:
Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 2008, μειώθηκαν κατά 1,7%, το 2009, κατά 11,3% και το 2010 (βάσει προσωρινών στοιχείων), κατά 7,5%. Ειδικότερα τα τουριστικά γραφεία στην προσπάθεια τους να είναι ανταγωνιστικά, έχουν συγκρατήσει
ή και μειώσει τις τιμές τους και έχουν απορροφήσει τις αυξήσεις του ΦΠΑ.

Η τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας
και η τουριστική μας πολιτική

Παρ΄ όλο που ο ελληνικός τουρισμός χαρακτηρίζεται ως ανεπτυγμένος ή «ώριμος», η τουριστική μας είναι αποσπασματική και ιδιαίτερα την τελευταία
10ετία, θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ουσιαστικά ανύπαρκτη και κάποιες φορές επικίνδυνη.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν:
• η προσπάθεια του αρμόδιου Υπουργείου να απαξιώσει το
βασικό μας προϊόν «ήλιος, θάλασσα», στο οποίο στηρίζεται ο
κύριος όγκος του ελληνικού τουρισμού.
• οι αποσπασματικές και επικίνδυνες ενέργειες για ανάπτυξη
των low cost carriers σε βάρος της οργανωμένης τουριστικής
αγοράς.
• η έλλειψη μέτρων για τη επέκταση της τουριστικής περιόδου, η οποία τα τελευταία χρόνια συρρικνώνεται επικίνδυνα.
• η αδιαφορία για τη διατήρηση και αύξηση του μεριδίου αγοράς της χώρας μας στις παραδοσιακές τουριστικές αγορές.
• η απουσία της Ελλάδας από τη κοσμογονία που συντελείται
σε όλες τις δυναμικά αναπτυσσόμενες νέες τουριστικές αγορές με αιχμή του δόρατος την τουριστική αγορά της Ασίας, που θα κυριαρχήσει διεθνώς τα επόμενα χρόνια.
• ο ερασιτεχνισμός στην «προώθηση» της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού με παντελή έλλειψη στρατηγικής marketing, ακόμα και για θεματικά προϊόντα που φραστικά τουλάχιστον, αποτελούν προτεραιότητες της τουριστικής μας
πολιτικής.

Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι απαραίτητη για την ανάκαμψη του
ελληνικού τουρισμού. Αυτό θα γίνει πραγματικότητα,
μέσω της υιοθέτησης ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου,
που θα περιλαμβάνει:
• την αναβάθμιση της τουριστικής προσφοράς, των υποδομών
και των ειδικών τουριστικών υποδομών
• την αλλαγή πολιτικής για την αντιμετώπιση των διαχρονικών
διαθρωτικών προβλημάτων του ελληνικού τουρισμού, όπως η
εποχικότητα της ζήτησης και η υπερσυγκέντρωση της τουριστικής προσφοράς
• την υιοθέτηση μιας σύγχρονης στρατηγικής marketing μέσω
μιας επιστημονικής προσέγγισης της διεθνούς τουριστικής
αγοράς, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα ένα σύγχρονο και
αποτελεσματικό επικοινωνιακό μοντέλο. Αυτό θα έχει σαν
αποτέλεσμα τη βελτίωση της εικόνα της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό και κατ’ επέκταση την εικόνα των περιφερειακών προορισμών.
Όλα τα παραπάνω θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε στον
καταναλωτή ένα προϊόν το οποίο θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τα τουριστικά προϊόντα των ανταγωνισμών μας, μέσω της βελτίωσης της σχέσης τιμή-ποιότητας.
Αυτονόητο είναι ότι η συνεργασία όλων των παραγωγικών τάξεων του τουρισμού αποτελεί μονόδρομο, καθώς μόνο έτσι θα επιτευχθούν οι συνέργειες αυτές που είναι απαραίτητες για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς μας.

Ο κλάδος των τουριστικών γραφείων

Ο κλάδος των τουριστικών γραφείων βρίσκεται στο
κέντρο της τουριστικής αλυσίδας, είναι ο παραγωγός και το δίκτυο διανομής του τουριστικού προϊόντος και αποτελεί βασικό συστατικό για την τουριστική ανάπτυξη.
Τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα σε διεθνές επίπεδο, λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης, αλλά και των αλλαγών που έχουν επέλθει στον τρόπο διανομής του τουριστικού προϊόντος και σε εθνικό επίπεδο, λόγω των γενικότερων προβλημάτων του ελληνικού
τουρισμού, της ελληνικής οικονομικής κρίσης και της δυσφήμισης της χώρας μας στο εξωτερικό.
Ειδικότερα στην Ελλάδα, όπως και σε κάποιες άλλες μεσογειακές (και μόνο) χώρες, παρατηρείται το φαινόμενο να απαξιώνονται τα τουριστικά γραφεία από άλλους συντελεστές του τουρισμού, στα πλαίσια μιας «μυωπικής» πολιτικής.
Το φαινόμενο αυτό δεν παρατηρείται στην κεντρική και Βόρεια
Ευρώπη, ούτε βέβαια στο λοιπό κόσμο, όπου τα τουριστικά
γραφεία αποτελούν είτε θεσμικά είτε επιχειρησιακά, τον βασικό συντελεστή του τουριστικού γίγνεσθαι.
Πέραν αυτών όμως, η γενικότερη οικονομική κρίση και η έλλειψη ρευστότητας, έχουν επηρεάσει δυσμενώς τον κλάδο των τουριστικών γραφείων, ιδιαίτερα τα δύο τελευταία χρόνια. Τα οικονομικά αποτελέσματα των τελευταίων χρήσεων που έχουν δημοσιευθεί αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες…»

Ετικέτες

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα